رنگ ها چه تاثیری بر ویژگی های روانشناختی انسان دارد؟؟!
رنگ ها چه تاثیری بر ویژگی های روانشناختی انسان دارد؟؟!
شما رنگ ها را در تمام اشیاء اطراف خود، در هر لحظه از روز می بینید اما آیا تا به حال برای فکر کردن در
مورد تأثیری که هرکدام از آنها بر شما دارند درنگ کرده اید؟ چه اثر آرامبخش آبی آسمان و دشت های
سبز باشد، یا سلوی شامل قرمز و زرد زنجیره غذاهای آماده محلی، هر یک معنا و اشاره ای در احساسات
دارد. یک علم (و هنر) کامل در مورد مفهوم آن ها وجود دارد. به عنوان یک نوآور یا طراح، آگاه بودن از این
مفاهیم ضروری است تا به شما در انتخاب هوشمندانه را نها و اشاره به قدرت جادویی نمادهای آن ها
کمک کند. رنگ ها می توانند ابزار قدرتمندی باشند اگر بدانید که چگونه از آن ها استفاده کنید. موقعیت های
مختلفی در یک تجارت چه برای شما باشد یا مشتری تان وجود دارد که رنگ ها نقش مهمی اجرا می کنند.
شما باید بلافاصله به عناصر برندسازی مانند لوگو، کارت های تجاری و نوشت افزارها فکر کنید. انتخاب
آن ها در ارتباطات آنلاین و الزامات بازاریابی پرمعنا خواهند بود: وب سایت شما، رسانه های اجتماعی،
ایمیل ها، ارائه ها و همچنین ابزار آفلاین مانند کاغذهای آگهی کوچک و محصولات بسته بندی .
معنای رنگ ها از کجا می آید؟
میلیون ها سال شرایط بیولوژیکی، ارتباطات مشخصی بین رنگ ها و اشیاء با احساسات ایجاد کرده است،
درحالی که ممکن است برخی ارتباطات مربوط به دوران اخیر باشند. درک این ارتباطات، میانبری به قلب
مردم، تحریک احساسات و شاید حتی رفتاری خاص، برای شما به همراه خواهد داشت. احساسات بسیار
قوی تر از افکار منطقی برپایه حقایق و فیگورها، هستند و اجرای مفهوم رنگ ها و نمادسازی آن ها، زحمات
و طراحی های برندسازی شما را مؤثرتر خواهد کرد. مفاهیم آن ها از اثرات روانشناسی، شرایط بیولوژیکی
و پیشرفت های فرهنگی ریشه می گیرند. بعضی از مفاهیم آن ها عمیقاً در مغز ما ریشه دارند چراکه
همگی در اطراف ما وجود دارند، مانند قرمز به عنوان رنگ آتش که با گرما مرتبط است یا سبز که با طبیعت.
توجه ما به صورت بیولوژیکی به رنگ های روشن جلب می شود چراکه حیوانات یا گیاهانی که رنگی روشن
دارند اغلب سمی هستند. اغلب به میوه های قرمز در مقایسه با میوه های سبز جذب
می شویم چرا که این رنگ میزان پختگی و شیرینی میوه را مشخص می کند. رنگ های دیگر در طول
زمان معنایی فرهنگی ایجاد کرده اند و معانی آن ها با جامعه تطبیق داده شده است، ازجمله صورتی به
عنوان رنگی برای دخترها و آبی برای پسرها در فرهنگ های غربی (که همیشه بدین گونه نبوده است) .
در اینجا مواردی داریم که می توانند بر معانی رنگ تأثیر داشته باشند:
تفاوت های فرهنگی : قرمز در چین بیانگر خوش شانسی است اما در آفریقای جنوبی نشانه ی سوگواری
است. آمریکایی ها سبز را به پول ربط می دهند چراکه رنگ اسکناس های دلار است اما این موضوعی
جهانی نیست. سیاه نشانه ی عزاداری در کشورهای غربی است، درحالی که در بعضی کشورهای آسیای
شرقی سفید نماد آن است. در ایالات متحده سبز رنگ دشمنی است، درحالی که در آلمان زرد نماد آن
است. شما باید نسبت به این تفاوت ها با توجه به جایی که مشغول به کار هستید، حساس باشید.
زمان : ممکن است معنای رنگ در طول زمان نیز دچار تغییر شود: در گذشته قرمز نشانه ی قدرت،
و مردانه بود درحالی که آبی نشانه ی زنانه مناسب برای دخترها بوده است .
.
سایه ها و تون ها : ممکن است یک رنگ معنایی کلی داشته باشد، اما سایه های روشن به طور
چشمگیری در مقایسه با سایه های تیره متفاوت باشند، درحالی که سایه های طبیعی تر و خنثی تر
نسبت به رنگ های نئون مصنوعی متفاوت خواهند بود. مطمئن شوید که به ارتباطات خاص سایه ها و
تون های مختلف نگاه می کنید. برای مثال، اگر از سبز نئون استفاده می کنید، فکر نکنید که فقط چون
سایه ای از سبز استفاده کرده اید تناسب مناسبی با برند تجاری سازگار با محیط زیست خواهد داشت.
به طور مشابه، یک ارغوانی روشن معنای کاملا متفاوتی از یک سایه پاستلی تک رنگ رز دارد، حتی اگر
هر دو سایه ای از صورتی باشند.
ترکیب های رنگی : اگر از بیش از یک رنگ استفاده می کنید باید از چگونگی اثرگذاری ترکیب انها بر
معنای کلی آگاه باشید. آن ها می توانند یکدیگر را تقویت کنند، کاری کنند رنگ های دیگر به چشم آید، با
هم تطابق یا تضاد داشته باشند. باید در مورد ترکیب معانی آن ها و اینکه می خواهید به چه تأثیری از
ترکیب آن ها برسید، ایده ای در ذهن داشته باشید. تئوری رنگ ها در درک ارتباط بین آن ها به شما کمک
خواهد کرد .
معانی رنگ ها در کشور های مختاف
دیدگاهتان را بنویسید